مقاله نویسی

اسکوپ scope مجله چیست؟

اسکوپ scope مجله چیست؟

اسکوپ scope مجله چیست؟

اسکوپ مجله چیست و چگونه پی به اسکوپ مجله ببریم؟ سوالی است که برای اغلب نویسندگان و پژوهشگران ایجاد می‌شود در این مطلب سعی کرده ایم به این سوال شما عزیزان پاسخ دهیم.

اسکوپ مجله چیست؟

زمانی که برای مقاله به دنبال مجله مناسب می باشید حتما به گوشتان خورده است که باید مطابق با اسکوپ مجله باشد. ممکن است بسیاری از نویسندگان در مرحله چاپ مقاله نیز با این عنوان آشنا نباشند که در این صورت اصلا نخواهند توانست ژورنال مرتبط را برای مقاله انتخاب کنند. همچنین گاها نیز به دلیل کمبود آگاهی نمی توانند مناسبترین مجله ای که در اسکوپ مقاله می باشد را انتخاب کنند. انتخاب ژورنال مناسب از موضوعات بسیار دشواری می باشد که تاثیر 100% در پذیرش یا ریجکت مقالات دارد.

ژورنالها برای سابمیت و چاپ مقالات در حوزه های مشخصی فعالیت می کنند. هر یک از ژورنالها زمینه موضوعی مشخصی دارند و مقالاتی که در حوزه های مختلف نوشته می شوند باید به ژورنالهایی سابمیت شوند که متناسب با زمینه موضوعی آن باشند. البته علاوه بر اسکوپ مجله که معیار بسیار حائز اهمیت و قابل توجهی می باشد باید به سطح کیفی ژورنال نیز توجه شود ژورنالهای مختلف که در دنیا فعالیت دارند هر یک سطح کیفی متفاوتی دارند و باید از لحاظ سطح کیفی سنجیده شود و مناسبترین ژورنال برای آن برگزیده شود. برای دانستن اسکوپ و یا حیطه کاری مجلات می توان به سایت مجلات مراجعه کرد و در آن سایت از بخش اسکوپ مجله حیطه کاری مجله را بدانید برخی از مجلات در بخشی مجزا در صفحه اول اسکوپ مجله خود را مشخص کرده اند به این صورت که با آدرس دهی در صفحه اول دسترسی به اسکوپ مجله را مشخص کرده اند. در سایت مجلات در قسمت اهداف و حیطه کاری (Aims and Scopes)، حیطه علمی و کاری مجله نوشته شده است. هماهنگی موضوع مقاله با حیطه کاری مجله بسیار مهم است و لذا توصیه اکید می شود که از سایت مجله، قسمت «اهداف و حوزه کاری» را مطالعه و بررسی کنید. این بخش را ساده و پیش پا افتاده نگیرید زیرا چنانچه مقاله را به یک ژورنالی سابمیت کنید که متناسب با حوزه نگارشی مقاله نباشد حتما ریجکت خواهد شد.

تصویر

نحوه مطابقت موضوع مقاله با اسکوپ مجله

حال متوجه شدیم اسکوپ مجله یعنی حوزه های علمی که مجله در آن به انتشار مقاله می پردازد و از اصلی ترین معیارهای انتخاب مجله می باشد بنابراین قبل از ارسال مقاله باید از اهداف و اسکوپ مجله انتخابی خود مطلع شوید و از مطالبقت آن با موضوع مقاله خود مطمئن شوید در صورتیکه مقاله به مجله ای ارسال شود که با حوزه کاری آن هماهنگی ندارد، پس از چند روز و حتی چندین هفته، پیغامی مبنی بر ناهماهنگی موضوع مقاله با حیطه کاری مجله (out of scope) از طرف مجله به نویسندگان ارسال می شود و مقاله بدون داوری، رد می شود.

نحوه دسترسی به بخش Aims and Scopes مجلات

اهداف و موضوعات هر مجله در سایت آن قابل مشاهده و دسترسی می باشد و جهت کسب اطلاعات در مورد اسکوپ مجلات باید به سایت مجله مراجعه فرمایید. بر روی صفحه اصلی سایت بخشی هایی وجود دارد با عنوان های Aims and Scopes، Scopes، Aims، Aims and Objectives که تقریبا مفهوم تمامی این عناوین یکسان می باشد. البته برخی دیگر از سایت ها تنها یک عنوان دارند که شما پس از ورود به سایت مجله می توانید با کلیک بر روی گزینه Aims and Scopes وارد صفحه ای که حاوی اطلاعات مجله از جمله حیطه کاری آن شوید. دسترسی به اسکوپ ژورنال ها مرحله ساده ای می باشد و پیچیدگی چندانی ندارد, اما به هیچ عنوان این مرحله را فراموش نکنید و دقت بیشتری به کار ببرید.

وارد سایت مجله می شوید و در صفحه اول و یا صفحه خانه مجله با عنوانی همان طور که در تصویر مشخص شده است برخورد می کنید که با کیلیک بر روی آن گزینه می توانید وارد صفحه ای شوید که کلیه ی موضوعات و محورهای علمی مربوط به مجله را مشخص کرده است .

تصویر

پس از کیلیک کردن بر روی گزینه Aims & Scope وارد بخشی می شوید طبق آنچه که در تصویر پایین ارائه شده است . در این بخش تمامی محورهای علمی مجله مشخص شده است و با مطالعه این موارد می توانید دریابید که مقاله شما در اسکوپ و یا scope این مجله قرار دارد یا نه .

تصویر
اسکوپوس بهتر است یا isi ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *