رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر هتل

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر هتل

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر هتل

در این مطلب می خواهیم نحوه نوشتن رزومه برای شغل مدیر هتل را به شما آموزش دهیم در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شغل مدیر هتل

اگر توانایی مدیریت افراد را داشته و می خواهید وارد صنعت هتلداری شوید، این شغل مناسب شماست. هتلداری بخشی از صنعت گردشگری به حساب می آید. امروزه تنها داشتن سرمایه برای توسعه هتلداری کافی نیست بلکه دانش، مهارت و توانمندی های نیروی انسانی از جمله مدیران هتل ها عاملی بسیار کلیدی می باشد. مدیر هتل فردی است که با اصول مدیریتی و مهارت های هتلداری از جمله راه های مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستم های مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا می باشد. او به همه امور از نگهداری و نظافت هتل تا مدیریت بودجه و بازاریابی نظارت دارد. مدیر هتل می تواند سرمایه گذار هتل هم باشد و یا تنها پست مدیریت هتل را داشته باشد. مدیر هتل باید مهارت های کسب و کار خوبی داشته باشد. او باید مهارت ارتباطی خوبی داشته و بتواند به سرعت مشکلات را شناسایی و برای آنها راه حل بیابد. توانایی تصمیم گیری سریع و به موقع یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر هتل خوب می باشد. ساعات کاری مدیر هتل به صورت تمام وقت بوده و شبها، آخر هفته ها و تعطیلات عمومی را نیز شامل می شود. او معمولا به جز ساعتهای استراحت بقیه زمان خود را باید در هتل بوده و با مشتریان و کارکنان در ارتباط باشد. در تعطیلات مانند نوروز و تابستان که حجم سفرها افزایش می یابد، حجم کار مدیر هتل بسیار بیشتر می شود. محل کار این شغل در هتل است که محیطی تمیز، شیک و تشریفاتی می باشد و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد. برای آشنایی بیشتر با شغل مدیریت هتل در ادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد مدیر هتل و برخی از مدیران هتل ایرانی ارائه می شود.

مدیر هتل

وظایف مدیر هتل

  • تعیین بودجه سالانه
  • تحلیل اطلاعات و آمار مالی
  • تعیین اهداف کسب و کار و استراتژی های بازاریابی
  • تعیین وظایف کارکنان بخش های مختلف هتل و مدیریت و کنترل آنها
  • ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف هتل
  • اطمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم
  • دریافت و بررسی شکایان و نظرات مشتریان
  • اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعمل ها در هتل از جمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و ….

هتل های بزرگ معمولا برای هر بخش یک مدیر دارند که به مدیر اصلی گزارش کار می دهند. در هتل های کوچک، مدیران با مسائل روزمره هتل از جمله سر و کار داشتن با مهمانان درگیرند.

مهارت و دانش مورد نیاز

  • تعهد و مسئولیت پذیری
  • داشتن اعتماد به نفس
  • مهارت های کسب و کار
  • داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان
  • خلاقیت و نوآوری در استفاده از روش های جدید برای جذب مشتری
  • توانایی مدیریت کارکنان
  • مهارت ارتباطی عالی
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • داشتن نظم و ترتیب
  • توانایی حفظ آرامش در شرایط سخت کاری و توانایی حل سریع مشکلات
  • مهارت های خوب سازماندهی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت
  • آشنایی با یک یا چند زبان خارجی به خصوص در هتل های بین المللی
  • آشنایی با کار بخش های مختلف هتل از جمله رستوران، کافی شاپ و …

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

اگر فردی بخواهد تنها سرمایه گذار هتل باشد، عامل اصلی داشتن سرمایه کافی می باشد. البته برای کنترل و نظارت بر عملکرد هتل، باید تا حدی با اصول کار مدیریت هتل و مباحث مالی آشنا باشد. علاقه مندانی که می خواهند مدیر هتل شوند، چه آنهایی که سرمایه دارند و چه آنهایی که ندارند و فقط پست مدیریت هتل را دارا می باشند، باید دانش و مهارت های دیگری را داشته باشند تا بتوانند در این کار موفق شوند. آنها می توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد هنرستان شده و در رشته مدیریت هتل داری تحصیل کنند. در صورت تمایل می توانند در دانشگاه در رشته مدیریت هتل داری تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. برای ورود به این شغل معمولا فرد علاقه مند باید کار خود را از پست های پایین تر در هتل شروع کرده و با کسب تجربه لازم به مرور پیشرفت کرده و به پست مدیر هتل برسد. البته گذراندن دوره های آموزشی تکمیلی نیز در روند پیشرفت سریعتر این افراد بسیار موثر است.

بازارکار و آینده شغلی مدیر هتل

مدیر هتل می تواند در هتل ها، متل ها و سایر مراکز اقامتی استخدام شود. میزان وظایف و حجم کار او بستگی به اندازه هتل دارد. با داشتن تجربه و سرمایه می تواند به طور مستقل کار کرده و برای خود هتلی راه اندازی کند. یکی از مسایل اصلی این شغل، تخصصی نبودن آن در کشور و عدم استفاده از افراد متخصص برای مدیریت هتل است. در بسیاری از هتل ها سرمایه گذار، خود مدیر هتل نیز می باشد و اغلب آنها نیز دانش و تخصص لازم را ندارند. در خصوص وضعیت بازار کار مدیر هتل اطلاعات درستی در دسترس نمی باشد. بدیهی است رشد و توسعه صنعت جهانگردی در کشور به رونق بازارکار شغل مدیریت هتل کمک شایانی می کند. هرچه ارتباط ایران با کشورهای دیگر بهتر بوده و توریست بیشتری وارد کشور شود، به هتل ها و مدیران بیشتری نیاز خواهد بود.

اصول کلی رزومه نویسی

قبل از آنکه اموزش تخصصی ساخت رزومه مدیر هتل را آغاز کنیم، لازم است با سه نکته مهم و اساسی در نگارش یک رزومه کاری حرفه ای آشنا شوید.

  • هدفمند بودن رزومه: هیچ وقت نگویید که فعلاً می خواهم یک رزومه عمومی بسازم. ساخت رزومه کاملاً باید بر اساس شغل و شرکتی که می خواهید در آن استخدام شوید، باشد. یعنی الان که می خواهید برای پست مدیریت هتل اپلای کنید، باید تمرکز رزومه شما بر روی همین شغل باشد.
  • خلاصه نویسی: روزمه کاری باید خیلی خلاصه نوشته شود. در بهترین حالت، رزومه کاری باید یک صفحه ای باشد و در بدترین حالت رزومه باید در 2 صفحه نوشته شود. اینکه هر چیزی را در رزومه بنویسید و تمامی سوابق کاری تان را در رزومه بیاورید، اصلاً جالب نیست! در واقع هنر یک رزومه نویس حرفه ای این است که بتواند با در هم تنیدن اطلاعات و گلچین کردن مهم ترین اطلاعات شغلی، در کم ترین زمان یک تصویر خوب از صاحب رزومه –به کارفرما- ارایه دهد.
  • اشتباهات رزومه نویسی: خیلی دقت کنید که در رزومه خود مرتکب خطای تایپی و غلط املایی نشوید، چرا که با مشاهده اولین غلط املایی، مدیر منابع انسانی شرکت رزومه تان را حذف خواهد کرد. اما خطاهای رزومه نویسی محدود به غلط املایی نمی شود؛ زیاده گویی، جمله سازی و لحن غیر حرفه ای، تناقض در تاریخ های موجود در رزومه، عدم هماهنگی و انسجام اطلاعات رزومه و همین طور نداشتن صداقت در رزومه، جزو اشتباهات دیگر رزومه نویسی هستند.
رزومه

ساخت رزومه مدیر هتل

همانطور که در فرم رزومه مشاهده می کنید، بخش های اصلی رزومه شما به سوابق پایه، اطلاعات تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت ها و پروژه ها تقسیم می شود. هر کدام از این بخش های دارای زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه، به تفصیل درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

اطلاعات پایه

در بخش اطلاعات پایه شما 4 زیر مجموعه به نام های اطلاعات فردی، اطلاعات تماس، توصیف خلاصه و شبکه های اجتماعی دارید.

  • اطلاعات فردی: در بخش اطلاعات فردی باید به چند نکته مهم دقت کنید. نکته اول مربوط به استفاده از تصویر شخصی در رزومه است. به هیچ وجه از عکس کارت ملی، گواهینامه و سایر کارت های شناسایی استفاده نکنید؛ چون در رزومه عکس دار اولین بخشی که به چشم صاحب هتل می خورد، تصویر شخصی شما است. اگر تصویر بی کیفیت باشد مطمئناً اثری منفی در ذهن کارفرما خواهد گذاشت! نکته دوم مربوط به عنوان رزومه است. همانطور که گفتیم هر رزومه باید هدفمند باشد. منظور از هدف رزومه عنوان شغلی است که برای آن می خواهید اپلای کنید؛ در واقع باید در عنوان رزومه همان هدف رزومه را بنویسید! پس در عنوان رزومه از کلماتی مانند مدیر هتل، مدیریت هتل و کلماتی از این دست استفاده کنید و از نوشتن عباراتی مانند رزومه، رزومه کاری، رزومه شخصی، رزومه جهت استخدام و غیره به شدت پرهیز کنید!
  • اطلاعات تماس: بهترین کار این است که علاوه بر نوشتن شماره همراه و ایمیل، یک وبسایت شخصی بسازید و آدرس آن را نیز در بخش اطلاعات تماس رزومه خود قرار دهید. وبسایت شخصی برای برندسازی شخصی و شغل های رده بالا بسیار مناسب است. این امکان در سایت رزومه ساز آنلاین سی وی بیلدر برای مدیران فراهم شده است که رزومه کاری خود را در قالب وبسایت شخصی دریافت نمایند. دقت داشته باشید که به عنوان مدیر یک هتل باید همه قسمت های رزومه تان کاملاً حرفه ای باشد و به همین علت حتماً علاوه بر یک شماره همراه مناسب، از یک ایمیل حرفه ای نیز استفاده نمایید. ایمیل حرفه ای، ایمیلی است که شامل نام و نام خانوادگی شما یا مخفف آن باشد. در بخش زیر می توانید لیستی از آدرس ایمیل های حرفه ای و غیر حرفه ای را مشاهده نمایید.

✘ آدرس ایمیل غیر حرفه ای

  1. Boss-man@gmail.com
  2. Manager-021@gmail.com
  3. wolf-of-Hotel@gmail.com
  4. king-man@gmail.com

✔ آدرس ایمیل حرفه ای

  1. N.Bazr.Afshan@gmail.com
  2. Nader.B.1979@gmail.com
  3. N.B.A@gmail.com
  4. Nader.Bazr.Afshan@gmail.com
  • توصیف خلاصه: این بخش نام های دیگری شامل خلاصه رزومه، پروفایل رزومه و درباره من دارد. در واقع این قسمت سکوی پرتاب شما است. چون اولین بخش اصلی رزومه شما همین قسمت است. شما در این قسمت باید چکیده رزومه خود را به کارفرما ارایه دهید و با نوشتن میزان سابقه، مهم ترین مهارت ها و دستاوردهای خود در زمینه هتلداری، او را علاقه مند به خواندن روزمه خود نمایید. در بخش زیر می توانید یک نمونه توصیف خلاصه حرفه ای برای شغل مدیر هتل را مشاهده نمایید. شما نیز می توانید از این الگو برای نوشتن خلاصه رزومه خود استفاده کنید.
  • مدیر هتل با بیش از 9 سال سابقه تخصصی در زمینه تدوین استراتژی کسب و کار، بازاریابی و جذب توریست و مدیریت هتل. کسب رتبه سوم رضایت مندی مشتریان در جزیره کیش و موفق در کسب ستاره سوم هتل کوروش کرمان.
  • شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی شما، مخصوصاً شبکه اجتماعی لینکدین شما، حکم رزومه دوم شما را دارد. همانطور که گفتیم یک رزومه باید خلاصه و مختصر باشد. اما ممکن است شما 15 سال سابقه فعالیت در هتل های مختلف و در رده های متنوع داشته باشید و بخواهید تمامی این سوابق درخشان کاری خود را در رزومه تان بیاورید؛ اما رزومه ایده آل شما باید یک صفحه یا نهایتاً دو صفحه باشد؛ برای اینکه نه رزومه تان از حالت رزومه استاندارد خارج شود و نه اینکه چیزی از قلم بیافتد می توانید سوابق کامل خود را در پروفایل لینکدین خود درج نمایید و آدرس صفحه لینکدین خود را در بخش شبکه های اجتماعی رزومه خود قرار دهید.

سوابق تحصیلی

اگر در دانشگاه های مطرح تحصیل کرده اید، پیشنهاد می کنیم که سواقب تحصیلی را در نیمه بالایی صفحه اول قرار دهید، در غیر اینصورت حتماً این بخش را جابجا کنید و آن را در بخش های انتهایی رزومه قرار دهید؛ برای کارفرمایان بیش از هر چیز سوابق کاری شما در هتل های مختلف و همینطور مهارت های شما در زمینه هتل داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رزومه نوشتن

سوابق شغلی

در بخش سوابق شغلی به چند نکته مهم دقت نمایید. اگر سابقه کاری زیادی در هتل های مختلف داشته اید، نباید تمامی این سوابق را در رزومه خود بنویسید. از بین لیست سوابق کاری خود، سه مورد را انتخاب کنید و آن ها را به ترتیب زمانی وارونه در رزومه خود بنویسید. برای شغل های مدیریتی دستاوردهای شما در شغل های قبلی خیلی مهم است. پس حتماً برای هر سابقه شغلی که در رزومه می نویسید، حتماً مهم ترین دستاوردهای خود را به صورتی یک لیست خلاصه و مفید بنویسید.

مهارت ها

در بخش مهارت ها شما باید چهار زیر مجموعه از فرم خود را تکمیل کنید. بخش اول مربوط به مهارت زبان، بخش دوم مهارت های تجربی، بخش سوم دوره ها و گواهینامه ها و بخش چهارم افتخارات است.

  • مهارت زبان: برای شغلی مانند مدیر هتل که با افراد و مهمانان گوناگون روبرو است، تسلط به زبان خارجی یک مزیت بسیار مهم به حساب می آید. پس غیر از زبان فارسی، اگر به زبان دیگری تسلط دارید، حتماً آن را در رزومه خود بنویسید. بخش رزومه صرفاً مربوط به زبان انگلیسی و فرانسه و آلمانی نیست؛ اگر به زبان هایی مانند ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، عربی، کوردی، ارمنی، گرجی و غیره تسلط دارید، حتماً تمامی آنها را در رزومه خود بنویسید.درون فرم رزومه ساز لیست کاملی از زبان های زنده دنیا وجود دارد که می توانید از میان آن ها زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
  • مهارت تجربی: مهارت های تجربی شما به دو دسته مهارت نرم و مهارت سخت تقسیم می شود. این که شما به طور ذاتی انسانی کاریزماتیک باشید و قدرت رهبری بالایی داشته باشید یک مهارت نرم به حساب می آید، اما مهارت های مدیریتی و دانش مدیریت شما جزو مهارت سخت شما است. پس مهارتی که به طور ذاتی در وجود شما قرار دارد و جزو خصوصیات فردی شما باشد مهارت نرم نامیده شده و مهارت هایی که هر مدیر هتلی می تواند با گذشت زمان و کسب تجربه و همین طور شرکت در دوره های آموزشی آن ها را به دست آورد، مهارت سخت نامیده می شوند.

در بخش زیر می توانید لیستی از مهارت های سخت و نرم یک مدیر هتل را مشاهده نمایید.

  • مهارت های سخت
  1. مدیریت
  2. مذاکره و عقد قرارداد
  3. تدوین استراتژی کسب و کار
  4. مدیریت هزینه ها و منابع
  5. کنترل و نظارت دقیق
  • مهارت های نرم
  1. رهبری گروه
  2. هوش هیجانی بالا
  3. ارتباط و تعامل
  4. مذاکره و متقاعدسازی
  5. سخنوری و فن بیان
  • دوره ها و گواهینامه ها: این قسمت در واقع برای مدیران جوانی که می خواهند در زمینه هتلداری و مدیریت هتل فعالیت کنند، بسیار مهم و حیاتی است. چون شخصی که 15 سال سابقه مدیریت در بخش های مختلف چندین هتل را بر عهده داشته است، دیگر نیازی به اثبات خود ندارد و مسیر او بسیار هموار تر از شما خواهد بود، چرا که سوابق کاری او ضامن صلاحیت و قابلیت این شخص هستند. اما شما برای اثبات خود به صاحبان هتل ها و مراکز اقامتی ابزاری به نام سوابق کاری مرتبط و درخشان ندارید! بنابراین باید از گواهینامه های معتبری که از موسسات معتبر دریافت کرده اید، استناد کنید و برای اثبات مهارت ها و توانایی های مدیریتی خود به این مدارک تکیه کنید.
  • افتخارات: عضویت در یک انجمن خاص، شرکت در دوره آموزشی یک مدرس مشهور، کار در یک هتل معروف و مشهور و مورادی از این قبیل، جزو افتخارات رزومه نیستند. اگر توانسته اید برای هتل یک ستاره دریافت کنید، یا در موفق به کسب مجوزی خاص شده اید یا به عنوان هتل برتر سال انتخاب شده اید یا حتی در همان مجموعه از شما به عنوان مدیر برتر و موفق مجموعه تقدیر و تشکر به عمل آمده است، می توانید این موارد را در بخش افتخارات رزومه کاری خود بنویسید.

پروژه ها و تحقیقات

اگر در زمینه مرتبط با کار خود مقاله ای را چاپ، یا کتابی را ترجمه یا تألیف نموده اید می توانید آن ها را به همراه یک توضیح مختصر از اثر و همینطور لینک مرتبط آن، در رزومه خود قرار دهید. در مورد پروژه ها نیز اگر کارهایی به طور موقت -مثلاً ارایه مشاوره های مدیریتی و هتلداری به مجموعه های مختلف- داشته اید، می توانید این موارد را در بخش پروژه های رزومه خود ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *