رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای حسابداری

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای حسابداری

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای حسابداری

نوشتن یک رزومه حسابداری خوب برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری قطعا یک دغدغه اساسی و مهم می باشد.ما در اینجا قصد داریم تا با ارائه مقالات آموزشی در خصوص انواع رزومه شما را از بابت نگارش یک رزومه حرفه ای آسوده خاطر نماییم تا با نوشتن یک رزومه خوب و کامل به بهترین شکل ممکن شانس خود را برای پذیرفته شدن رزومه افزایش دهید.

حسابداری چیست؟

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتباردهندگان، مدیران شرکت ها و نهادهای دولتی نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در شرکتی سرمایه گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سال های قبل بداند.

حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان بوجود آمده است، به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدف ها و روش های حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است چرا که اشخاص، شرکت ها و دولت برای تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی، نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می توان به دست آورد.

عینک و کاغذ و قلم ماشین حساب

وضعیت بازار کار رشته حسابداری

رشته حسابداری یکی از مهم ترین حرفاه ها در کشور به حساب می آید و تمام صنعت ها به حسابدار نیاز دارند تا متوجه روند مالی کسب و کار خود شوند.به دلیل وجود مشکلات مالی در شرکت ها یا کارخانه ها، فرصت های شغلی برای این رشته بسیار زیاد ست.فارغ التحصیلان رشته حسابداری پس از اتمام تحصیل می توانند در سطوح مختلف و شاخه های متفاوت عهده دار انجام امور مالی گردند و در مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند:

۱. حسابداری

  • حسا بداری مالی: در کلیه شرکت ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.
  • حسا بداری صنعتی: در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی.
  • حسابد اری دولتی: در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.
  • حسابدا ری مالیاتی: در ادارات دارایی.
  • حسابدار ی بیمه: در مؤسسات بیمه.
  • حسابداری بانک ها : در شعبه ها و سرپرستی بانک ها.
  • همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری، ایفای نقش نمایند.

2. حسابرسی

فارغ التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه های حسابداری در حرفه حسابرسی مشغول به کار شوند. شاغلین حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می شوند:

حسابرسان داخلی: این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکت ها یا سازمان ها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می باشند.

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می باشند.

اصول کلی رزومه نویسی

یک رزومه خوب و حرفه ای می تواند مثل یک تیر خلاص عمل کند و برعکس رزومه غیر استاندارد شما را در رسیدن به اهدافتان دور می­ کند. پس از مطالعه این مقاله با نکات اصولی و حرفه ای رزومه نویسی آشنا می شوید که به شما در ساختن رزومه کاری کمک می کند و رزومه خود را در قالبی استاندارد تکمیل می کنید.3 نکته اصلی در رزومه نویسی وجود دارد که فارغ از زمینه کاری و زبان رزومه تان، باید این موارد را در رزومه رعایت کنید.

رزومه

1. هدفمندی رزومه

هدف رزومه در همان قدم اول رزومه نویسی باید مشخص شود. در فرم رزومه ساز بخشی را به اسم عنوان رزومه مشاهده می کنید. در نمونه رزومه آماده نیز همانطور که مشاهده می کنید، بلافاصله بعد از نام، عنوان رزومه آمده است.
در واقع عنوان رزومه همان هدف رزومه شما است. برای هر شغلی که می خواهید اپلای کنید همان اول در عنوان رزومه همان عنوان شغلی را بنویسید.

آیا با نوشتن عنوان رزومه صحیح، رزومه ما هدفمند می شود؟ خیر!

همه بخش های رزومه باید کاملاً بر اساس عنوان رزومه، گلچین و نوشته شوند. مثلاً اگر مربی مهد کودک بوده اید، حسابرس هم بوده اید، جایی که هدف رزومه (عنوان رزومه) حسابرس است، دیگر نباید اطلاعات شغلی (سابقه شغلی، مهارت ها، گواهینامه های) مربوط به شغل مربی مهد کودک را در رزومه حسابرسی خود بنویسید.

معیار و ملاک شرکت ها، فرهنگ سازمانی آن ها، حوزه کاری آن ها و همین طور نیازهایشان کاملاً با یکدیگر متفاوت است؛ شما باید رزومه را ویرایش کنید. ویرایش می تواند شامل حذف و درج و تغییر در اولویت بندی و چینش اطلاعات و بخش های رزومه باشد.

2. خلاصه نویسی رزومه

رزومه حداکثر باید در دو صفحه نوشته شود. هیچ مدیری رزومه 5 صفحه ای شما را نخواهد خواند! در ضمن زمانی که هر آنچه که هست را در رزومه بنویسید، اطلاعات ارزشمند رزومه در بین سایر اطلاعات گم خواهند شد و درصد موفقیت رزومه تان کاهش می یابد. رزومه ایده آل، یک رزومه ی تک صفحه ای است. اما چطور می توان یک رزومه تک صفحه ای و موفق ساخت. اگر حسابرس تازه کار هستید که طبیعتاً رزومه تان بیش از یک صفحه نخواهد شد! اما حسابرس های با سابقه کاری بالا، باید با روش هایی که در هر بخش توضیح می دهیم، رزومه خود را خلاصه تر کنند؛ بازهم یاد آوری می کنیم که طولانی بودن رزومه تضمین کننده موفقیت آن نیست!

3. پرهیز از خطا

منظور از خطا صرفاً اشتباه تایپی نیست! ممکن است جمله بندی تان صحیح نباشد و لحنی غیر حرفه ای داشته باشید، یا مطالب غیر واقعی را در رزومه بنویسید. حتماً قبل از ساخت رزومه، چند نمونه رزومه کاری را مشاهده نمایید و بعد از تمام شدن رزومه تان نیز، آن را به یک حسابرس با تجربه نشان دهید و از او راجع به رزومه تان نظر بخواهید.

چطور رزومه کاری حسابداری را تکمیل کنم؟

نیاز به حسابداری بسیار بالاست و همیشه درخواست استخدام برای این شاخه کاری در تمام زمینه ها وجود دارد. از طرفی متخصصان در این زمینه نیز کم نیستند و از آنجایی که رزومه اولین شانس شما برای معرفی خود و اولین قدم اصلی جستجوی کار است، نکات بسیاری را باید برای نوشتن یک رزومه خوب و کامل لحاظ کنید. آنچه در این رشته شما را از دیگر متقاضیان کار متمایز می کند، آموزش، گواهینامه ها و وسعت تجربه و دانش شما در زمینه های مرتبط است. درست است که اساس کار یکی است، ولی هر صنعتی ریزه کاری های خاص خود را دارد و میزان آشنایی شما به این نکات در استخدام شما تاثیر به سزایی دارد. در این متن قدم به قدم در مورد نوشتن یک نمونه رزومه حسابداری و نحوه پرکردن هر قسمت توضیح می دهیم.

  • بخش مشخصات فردی در رزومه حسابداری: در ابتدائی ترین بخش از رزومه مشخصات فردی شامل نام و نام خانوادگی، مشخصات آدرس و اطلاعات تماس خود را درج نمائید. در نوشتن این اطلاعات دقت نمائید تا شماره تماس و آدرس به شکل صحیح درج شود چرا که جهت تماس با شما این اطلاعات ضروری می باشند. فراموش نکنید که اگر سایت تخصصی در مورد حسابداری دارید حتما نام و آدرس آنرا ذکر نمائید. در مورد خدمت وظیفه سربازی نیز نوع آنرا قید کنید، برای مثال دارای کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت…
  • بخش درباره من در نمونه رزومه حسابداری: بخش درباره من یک بخش مهم در هر رزومه ای است. این بخش همانطور که قبلا در مورد آن صحبت کردیم می بایست به دقت نوشته شود و در نوشتن بخش درباره من رزومه حتما مقاله مرتبط را جهت نگارش کامل و درست و اصولی این بخش مطالعه نمائید. حتما سابقه فعالیت خود در زمینه حسابداری را با ذکر یک عبارت کوتاه، کامل و گویا بیان کنید.
  1. نمونه بد برای درباره من یک حسابدار : من 12 سال در زمینه حسابداری سابقه کار دارم.از دانشگاه … با معدل 19 فارغ التحصیل شده ام و می توانم مشکلات حسابداری هر شرکتی را رفع نمایم.
  2. نمونه خوب برای درباره من یک حسابدار : با داشتن 12 سال سابقه حسابداری در شرکت های گاز و نفت در زمینه تخصصی حسابداری مالیاتی فعال بوده ام و تسلط کامل بر نرم افزارهای حسابداری مانند هلو و آشنائی کامل با سیستم های کامپیوتری دارم.
  • بخش سوابق تحصیلات در رزومه حسابداری: فراموش نکنید برای نوشتن سابقه تحصیلات خود در یک رزومه حسابداری از آخرین به اولین مدرک بنویسید.نام رشته، مدرک، دانشگاه، معدل و سال های شروع و پایان هر مدرک می بایست به صورت دقیق ذکر شود. به همین طریق تمامی مدارک دانشگاهی و سوابق تحصیلی خود را در رزومه حسابداری تان ذکر نمائید و چیزی را از قلم نیاندازید.
  • بخش تجربه کاری در رزومه حسابداری: مانند سوابق تحصیلی در بخش تجربه کاری نیز از اخر به اول آمده و با ذکر جزئیات و تمامی مشخصات به ترتیب تمامی موارد را لیست نمائید.
  • بخش مهارتها در رزومه حسابداری: نوشتن بخش مهارت ها در رزومه را نیز در یک مقاله اختصاصی خدمت شما شرح خواهیم داد. اگر بخواهیم مهم ترین نکات بخش مهارت ها در رزومه حسابداری را شرح دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره نمائیم:
  1. توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مانند هلو
  2. توانائی کار با نرم افزارهای کامپیوتری مانند اکسل و …
  3. توانائی مدیریت پروژه های حسابداری که به مشکل خورده اند
  4. حسابداری مالیاتی و فروش و انبار
  5. تجربه مربوط به بحث های مالیاتی، صورت های مالی، حسابرسی، حقوق و دست مزد و …

رزومه حسابداری چند صفحه است ؟

رزومه حسابداری همانند دیگر رزومه ها باید نهایتاً در دو صفحه تنظیم و ارسال شود. بطور کلی بهتر است رزومه یک صفحه ای تنظیم شود تا خواندن آن راحت بوده و خارج از حوصله نباشد. رزومه حسابداری هم از این قانون مستثنی نیست. تنها در صورتیکه سوابق کاری زیاد و یا مدارک و گواهینامه های متعددی داشتید می توانید رزومه را دو صفحه ای تنظیم کنید.

قالب، فونت و فرمت رزومه حسابداری

قالب و فرمت رزومه، ستون فقرات رزومه است و اگر جذاب طراحی شود تاثیر متن را بر خواننده چند برابر می کند. برای طراحی یک قالب خوب برای رزومه حسابداری می توانید نمونه رزومه های حسابداری را بررسی کنید و یا از قالب های آماده رزومه ساز که با استانداردهای رزومه نویسی مدرن طراحی شده اند استفاده کنید. اگر بخواهید از هر لحاظ رزومه قابل تحسین و قابل توجهی داشته باشید به ظاهر و قالب توجه کنید. قالب رزومه باید ساده و در عین حال گیرا و جذب کننده باشد، از یک نوع فونت خوانا استفاده شده باشد و فرمت بخش های مختلف رزومه بصورت زمانی معکوس باشد. در نهایت رزومه تنظیم شده را در فرمت PDF برای شرکت مورد نظر ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *