آشنایی با القاب علمی دانشگاهی

آشنایی با القاب علمی دانشگاهی برای دانشجویان و دانش آموختگان علوم مختلف ضرورت دارد که در ادامه مهمترین و پر کاربرد ترین آنها معرفی می شوند.

_ به دانش آموخته دوره های کارشناسی BA یا BS گفته می شود که مخفف Bachelor of Art و Bachelor of science است. معمولاً برای دانشجویان رشته های انسانی از BA و برای دانشجویان رشته های مهندسی از BS استفاده می شود.

_ به دانش آموخته دوره های کارشناسی ارشد MA یا MS گفته می شود که مخفف Master of Art و Master of science است. معمولاً برای دانش آموخته رشته های انسانی از MA و برای دانش آموخته رشته های مهندسی از MS استفاده می شود.

_ دانشجوی دکتری (Phd student): به فاصله قبولی در مقطع دکتری تا امتحان جامع گفته می شود.

_ کاندیدای دکتری (Phd candidate): به فاصله بین قبولی در امتحان جامع تا دفاع از پایان نامه دکتری گفته می شود.

_ از PhD برای کسی که دارای مدرک دکتری است استفاده می شود که مخفف Doctor of Philosophy است.

_ پسادکتری (Postdoctoral): به دوره کوتاه پس از دکتری گفته می شود که معمولا جنبه پژوهشی دارد و به صورت مخفف پست داک (Postdoc) هم گفته می شود.

_ انترن (Intern): به دانشجوی پزشکی عمومی که دوره کارورزی را در بیمارستان می گذراند، گفته می شود.

_ از MD برای کسی که دکتری پزشکی (پزشکی عمومی) دارد استفاده می شود که مخفف Doctor of Medicine است.

_ رزیدنت: به پزشکی که در دوره تخصص در حال گذراندن دوره دستیاری (residency) است، رزیدنت گفته می شود.

_ عضو هیئت علمی: به عضو هیئت علمی faculty member یا academic staff گفته می شود و درجه های عضو هیئت علمی از مربی (Instructor یا Lecturer) شروع می شود و به ترتیب به استادیار (Assistant professor)، دانشیار (Associate professor)، استاد (Professor) و استاد ممتاز (Academic tenure) ارتقاء پیدا می کند.

_ افیلیشن (Affiliation): به پیوند سازمانی یا وابستگی سازمانی گفته می شود. به طور مثال پژوهشگر موقع ارسال مقاله باید پیوند سازمانی خود را نیز گزارش کند و در آن نام گروه، نام دانشکده، نام دانشگاه، شهر و کشور قید شود (مثلاً گروه ادبیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *