چگونه به دیگران نه بگوییم بدون این‌که آزرده خاطر شوند؟

چگونه به دیگران نه بگوییم بدون این‌که آزرده خاطر شوند؟

برای انجام این‌کار سه مرحله وجود دارد:

    بگوییم نه، سپاس

    نه خود را توضیح دهید

    اولویت‌های خود را بدانید

گاهگاهی، موقعیتهایی پیش می‌ایند که به هر دلیلی باید مودبانه جواب نه بدهید؛ و این در هر شرایطی، چه شخصی چه شغلی، مشکل است. با این‌حال، یادگیری نه گفتن یک مهارت مهم است؛ مهارتی انتقادی برای پیشبرد زندگی به روالی که خود خواسته است. کلید هر نه گفتن همان شیوه و لحنی است که با آن نه را بیان می‌کنید؛ جواب رد دادن هنگامی که با مهربانی و شناخت بیان شود خیلی راحت تر است. فراموش نکنید که معقولانه عمل کنید و نگذارید “نه” شخصی شود.

قسمت اول  : بگوییم نه، سپاس

صریح باشید .

سعی کنید تن صدای قوی داشته باشید بدون این‌که گوشخراش یا خیلی صمیمانه باشد. بایستی واضح باشد که شما قابل تسخیر نیستید اما به عقاید دیگران احترام می‌گذارید. مصمم بودن و توجه کامل به گوینده، بیانگر فکور بودن شماست و نشان می‌دهد که آن‌ها را برای شما اهمیت دارند.

سریع بگویید نه. با لکنت حرف نزنید اما درد دل هم نکنید.

یکی از مثال‌های خوب از نیاز به کوته گویی عبارت است از مجادله در کار:

آن‌ها: “هی، من می‌تونم امروز اخر وقت از شما کمک بگیرم.

شما: نچ، نمی‌تونم اینو بپذیرم. متأسفانه امروز بعداظهر دستم بنده و اصلاً فرصت ندارم.

یه کم نصیحتش کنید

هر چه می‌توانید خودتونو به اون راه بزنید

اگر می‌خواهید کسی را کم محل کنید، این‌ها ژست‌های مهربانانه است؛. همیشه منتظر آخرین حرف باشید و هنگامی که گفتید “دارم میرم” مصمم به رفتن باشید.

مهربان باشید

سپاس همراه با نه کلید جواب رد دادن بدون آزردن دیگران است. از اشخاص مقابل بخواهید کنجکاو شوند تا بدانند که شما از این‌که آن‌ها به فکر شما هستند، خوشحالید و دوست دارید که آن‌ها همچنان در آینده نیز به شما فکر کنند.

به خود شخص بگویید نه. خصوصاً اگر چیز مهمی است، مردم از ملاقات رو در رو استقبال می‌کنند؛ به ویژه در این عصر پیام و ایمیل.

اگر می‌خواهید درخواست کسی را برای تفریح یا ملاقات رد کنید، مهربانی کلید بسیار خوبی است.

آن‌ها: دوست داری همراه من به جشن کاری آخر هفته بیایی؟

شما: این نشان بزرگواری شماست اما متأسفانه نمی‌تونم خدمت شما باشم.

آن‌ها: نگران نباش. می‌دونم که پرسیدن هیچ ضرری نداره.

 

شما: خوشحالم که می‌فهمی. این نگرش شما ستودنیه.

 

سعی کنید عینی و بدیهی صحبت کنید.

بحث را شخصی نکنید. شخصی کردن جواب یکی از شیوه‌های نامحدود برای رنجاندن دیگران است حتی اگر شما چنین منظوری نداشته باشید. بگذارید ان‌ها بدانند که شما واقعاً دوست دارید به آن‌ها کمک کنید اما متأسفانه وقت انجام همچون کاری ندارید. این باعث می‌شود گفتگوی شما خرد محور و غیرعاطفی باشد.

الف) برای مثال، اگر شخص از شما درخواست کمک در آخر هفته را بکند، و شما از قبل برنامه ریزی کرده اید، حتماً آن‌را واضح بگویید.

شما: اوه ای کاش میتونستم کمکتون کنم اما از قبل برنامه ریزی کردم

آن‌ها: عجب! مطمئنی؟

شما: اره، به یکی از دوستان قول دادم اخر هفته بریم خارج از شهر. بد شد. دوست دارم شما را در مکان جدیدی ببینم.

آن‌ها: برو بسلامت.

مصمم باشید

به آنچه نه گفته اید آگاه باشید، و چیزی که بله می‌گویید اندیشه کنید. از تمایل به کمک به دیگری به قیمت رها کردن شخص قبلی اجتناب کنبد. شخص اول در هر وضعیتی که باشد، ممکن است فکر کند که او را کم محل کرده اید و به کمک شخص دیگر رفته اید.

الف) مثلاً اگر شما قبلاً به یک همکار نه گفته اید؛ در مورد موافقت با دیگری دقت کنید:

-آن‌ها: آیا این هفته نیز به باربیکیو میایی؟

-شما: امکان داره مادرم بیاد شهر و نیام. قبلا به مینا به خاطر همچین چیزی جواب رد دادم.

-آن‌ها: امکان داره مینا تو این مهمانی باشه.

-شما: بدون تردید نمیتونم بیام. دوست ندارم احساسات مینا را خدشه دار کنم.

قسمت دوم  :  نه خود را توضیح دهید.

شرح مفصل و خلاصه وار

همان‌طور که گفته شد، کوته گویی قلب جواب رد مودبانه است. با این‌حال، هر کسی که از شما درخواست کمک کند مستحق این است که دلیل نپذیرفتن را برایش توضیح دهید. این توضیح، میزان دغدغه و ملاحظه شما را نشان داده و سبب می‌شود ان‌ها بجای عجز و دلخوری شما را بشناسند.

-از توضیح تکراری اجتناب کنید. تمام جزئیات را نگویید. نه تنها وقت خود را هدر می‌دهید بلکه فرصتی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند تا در مورد نه شما فکر کند و کمک برای کمک را مبادله کند.

-شما را سرزنش می‌کنند اما خود را سرزنش نکنید. سعی نکنید دیگران را متقاعد کنید که شخص بهتری منتظر شماست. ان‌ها را مطمئن کنید که اگر بتوانید کمک خواهید کرد.

دروغ نگویید

 

اگر دوست ندارید کسی را برنجانید، دروغ نگویید. ناخوشایندتر از یک “نه، سپاس” یا “ترجیح می‌دهم بگم نه” همان نگرانی از افتادن به دام یک دروغ است.

-اگر بهانه خوبی ندارید، فقط رو راست باشید. بدتر این است که توجه و احترام دیگران را به صداقت خود از دست بدهید.

درخواست همدلی کنید

اگر شخصی که به او نه گفته اید شما را تحت فشار قرار داد، از او بخواهید خود را بجای شما بگذارد. به او کمک کنید که دلیل نه گفتن شما را بفهمد.

-برای دنبال کردن همدلی آن‌ها به خود فشار نیاورید. برخی از مردم فقط دوست ندارند جواب نه بشنوند و در این موارد چنین کسانی همیشه از شما خواهند رنجید.

مردد و دودل نباش.

بگذار بدانند که متأسفانه نه شما برای آن‌ها واقعا به‌معنی نه است. مراقب کسانی باش که سعی می‌کنند درخواست خود را به امید گرفتن جواب مثبت تغییر دهند. جا خوردن ممکن است حرف های شما را سست کند و باعث شود دیگران با طرح هدفی ساده تر بر شما غلبه کنند.

-از تکرار کردن حرف خود ترسان مباش یا حتی از طرف دور شوید. گاهگاهی، اگر طرف مقابل از پذیرفتن نه مودبانه امتناع می‌کند، “نه” به معنی پایان گفتگو است.

جایگزین پیشنهاد کنید.

اگر شما نمی‌توانید به طرف کمک کنید، شاید شخصی را بشناسید که بتواند کمک کند. یا شاید یک روش جدید و موثرتر پیدا کنید. در هر مورد، پیشنهاد یک جایگزین در حین نه گفتن به شخص ثابت می‌کند که سعی کرده اید که جواب رد را جبران کنید.

-سعی کنید پیشنهاد کمک برای زمان‌های بعدی را در نظر داشته باشید. در صورت امکان، این سبب اجتناب از نپذیرفتن شده و در عین حال به شما فرصت لازم برای جبران را می‌دهد.

کار را به همکارتان محول کنید.

شما با تواضع شرح می‌دهید که همکارتان بهتر می‌تواند به او کمک کند. در حد امکان سعی کنید همکاری را پیدا کنید که فرصت بیشتری برای این کار دارد.

قسمت سوم  : اولویت‌های خود را بشناسید.

برنامه داشته باشید.

اگر نه گفتن شما فقط به خاطر این است که وقت ندارید، برنامه شما می‌تواند یک ابزار ساده و دم دست برای اثبات آن باشد. حتی اگر شما پاسخ را می‌دانید می‌توانید به دفتر یادداشت تاریخ‌ها مراجعه کنید و نهایتا به برنامه اشاره کنید و عذرخواهی کنید و آرزو کنید که کاش فرصت داشتید.

در مورد نه گفتن و چیزی که به آن نه می‌گویید، دقت کنید.

اگر رئیس یا همکارتان به کمک شما نیاز دارند، بدانید که کمک به ان‌ها برای شما چه بازخوردی دارد. آنچه را برنامه ریزی کرده اید، سبک و سنگین کنید و انتخاب عاقلانه‌ای بکنیدو بدون تحقیق نه نگویید چون ممکن است فرصت بزرگی از دست بدهید.

بررسی کنید که چه چیزی برای شما بهترین است

تاکنون تمام هم و غم شما برای گفتن نه یا بله مربوط به طرف مقابل بود اما فقط ان‌ها را در نظر نگیرید. محدویت‌ها و بی‌تجربگی‌های خود را هم در نظر بگیرید.

-بیش از حد خود را نادیده نگیرید. قسمتی از نه گفتن اجتناب از همین است. نه گفتن بخشی از مصمم بودن، متمرکز بودن است.

برگرفته از : روان راهنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *