چطور ارتباطی محکم و موفق با خانواده‌ی همسرمان داشته باشیم؟

چطور ارتباطی محکم و موفق با خانواده‌ی همسرمان داشته باشیم؟

همسر شما همانند تمام افراد به خانواده‌اش اهمیت می دهد و شما مجبور هستید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید. به سادگی نمی توانید بین نیازهای خود و یک خانواده تعادل ایجاد کنید، اما واقعاً ایجاد هماهنگی در خانواده، ارزش تلاش کردن را دارد. برقراری ارتباط عالی و مؤثر ارزشمند است، زیرا سرمایه گذاری و تلاش امروزِ شما در طول زندگی مشترکتان باقی می ماند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند ایده‌ی ناب برای برقراری ارتباط با خانواده همسر را بیان کنیم.

همیشه همراه همسرتان باشید

 

همراه بودن، قانون مهم یک ازدواج موفق است. برای اینکه ارتباط خوبی با خانواده همسرتان داشته باشید، مسائل را با کمک یکدیگر حل کنید. یادتان باشد هر دوی شما درگیر این مسئله هستید. هیچ وقت همسرتان را در شرایطی قرار ندهید که مجبور شود بین شما و خانواده‌اش، یکی را انتخاب کند. با این کار همسرتان در موقعیت بدی قرار می گیرد. همیشه سعی کنید رابطه‌ی همسرتان با والدین، خواهر، برادر و اقوامش را درک کنید و از او حمایت کنید. شاید پدر و مادر همسرتان بدی‌هایی داشته باشند، اما در هر حال والدین او هستند و باید این مسئله را در نظر بگیرید.

حد و مرزها را در نظر بگیرید

 

به همسرتان بگویید چه چیزهایی برایتان اهمیت دارد؛ مثلاً، بچه‌ها نباید قبل از وعده‌های اصلی غذا تنقلات بخورند، به خانواده‌ها پول قرض نمی دهیم و … .

 

ممکن است زن و شوهری بگویند به بچه‌ها اجازه می دهیم هر وقت هر چیزی خواستند، بخورند، به شرط اینکه غذایشان را به اندازه بخورند؛ اما در مورد تکالیف مدرسه خیلی حساس هستیم. هنوز بچه‌هایم به دنبال نمره‌ی زیر “بسیار خوب” نبوده اند.

 

پس به کمک همسرتان، ارزش‌های خانواده‌تان را مشخص کنید و آن‌ها را به گوش اقوام همسرتان برسانید: تمام ارزش‌ها را با تمام اقوام.

 

باید به حد و مرزهای تعیین شده پایبند باشید. هیچ وقت قولی ندهید که نتوانید آن را عملی کنید. گذشت کردن در مقابل برخی افراد برای دست یابی به آرامش بیشتر، به تدریج مسائل را حل می کند، خصوصاً اگر خانواده همسرتان پرتوقع باشند.

“هیچ گاه گوش دادن را با پاسخ دادن اشتباه نگیرید. نباید خود را موظف بدانید تمام خواسته‌های خانواده همسرتان را اجرا کنید، اما لازم است به صحبت‌هایشان گوش دهید. آدم‌ها وقتی ببینند صحبت‌هایشان بدون هیچ توجهی، رد می شود، لجبازی می کنند و برای شنیده شدن بلندتر حرف می زنند.”

روی موضع تان پافشاری کنید

نباید همانند نوجوانان، خشک و انعطاف ناپذیر باشید، اما باید روی مواضعتان پافشاری کنید. اگر دوست ندارید خانواده‌ی همسرتان سر زده به خانه‌تان بیایند، خیلی روشن و رُک به آن‌ها بگویید ترجیح می دهید قبل از آمدن زنگ بزنند تا برای ورود مهمان آماده شوید.

“شما و همسرتان قدرتمندتر از چیزی هستید که فکر می کنید. تصمیم نهایی زندگی با شماست. پس تمام امور چون میزان رفت و آمد، جشن‌ها، دیدن اقوام و … را مشخص کنید. هیچ وقت خودتان را دست کم نگیرید. اگر نخواهید، هیچ کس نمی تواند چیزی به شما تحمیل کند.”

حرفتان را بی‌واسطه بزنید

تا جای ممکن برای انتقال حرفتان از سوم شخص استفاده نکنید. خودتان مستقیماً دست به کار شوید و از همسرتان نخواهید با خواهرش درباره‌ی ناراحتی شما صحبت کند. اگر کسی موجب رنجشتان شد، خیلی صریح به او بگویید. گاهی سوء تفاهمی به وجود آمده و باید هر چه زودتر رفع شود. زنی با مردی ازدواج کرد که خانواده‌اش در آلمان زندگی کرده بودند. هر وقت اعضای خانواده به آشپزخانه می رفتند، در را پشت سرشان می بستند و او در پذیرانی تنها می ماند. او از این کار ناراحت می شد اما چندین سال تحمل کرد و چیزی نگفت تا اینکه طاقت نیاورد و از مادر شوهرش پرسید چرا درِ آشپزخانه را می بندید؟ مادر شوهرش جواب داد: برای حفظ حرارت. ما همیشه در آلمان این کار را می کردیم. پس بستن درِ آشپزخانه برای بی احترامی به عروسشان نبود. این سوء تفاهم که به خاطر تفاوت فرهنگ‌ها بود، سال‌ها باعث ناراحتی این خانم شده بود.

همیشه خودتان باشید

شکسپیر سخن ارزشمندی داشت که می گفت: “هیچ وقت خود را تبدیل به کسی نکن که خانواده‌ی همسرت می خواهند.” تصور کنید خانواده‌ی همسرت به دنبال عروسی کدبانو هستند و شما به عنوان وکیلی بالا رده مشغول به کار هستید، لازم نیست روزهای تعطیل نان برنجی بپزید و خودتان کره بگیرید. بلکه مانیکور کنید و غذای آماده بخورید.

“می توانید با کمک خانواده‌ی همسرتان به طرفداران خود بیافزایید. برای این کار باید با آن‌ها همانند دوستانتان رفتار کنید: به آن‌ها احترام بگذارید، دوستشان داشته باشید و به حرف‌هایشان گوش کنید.”

واقع بین باشید

در زندگی با خانواده همسرتان واقع بین باشید. انتظار نداشته باشید پدرشوهرتان کار تعمیرات خانه‌تان را انجام دهد و مادر شوهرتان کلوچه بپزد و با نوه‌ها مشغول گپ و گفت شود. این تفکرات را رها کنید و براساس واقعیت فکر کنید. از دیگران چیزی را نخواهید که توانایی انجامش را ندارند.

آرامشتان را حفظ کنید

من خیلی در جزئیات درگیر می شوم. همیشه تصمیمات عجولانه می گیرم. البته همسرم خیلی معقول‌تر از من است. گاهی بهترین کاری که می توانید انجام دهید، هیچ کاری نکردن است. آرامشتان را حفظ کنید و منتظر بمانید زمان همه چیز را حل کند.

در دعواها مودب باشید

هیچ وقت ویژگی‌های شخصیتی خانواده همسرتان را مسخره نکنید و در دعواها از توهین دست بکشید.

افراد سرسخت در موقعیت‌های دشوار، چیزی نمی گویند و بی طرف می مانند. اگر دعوای شدیدی اتفاق افتاد، اگر چیزی نگفتن برایتان سخت است، سعی کنید حداقل مؤدبانه حرف بزنید. در کشور سوئیس باور رایجی وجود دارد: “فردی که خویشتن داری می کند، همیشه در امان است.” همیشه جلوی زبان تان را بگیرید، شما که سخنگوی خانواده نیستید.

پخته رفتار کنید

انتظار نداشته باشید پدر و مادر همسرتان همانند والدین خودتان، دوستتان داشته باشند. رابطه با والدین همسرتان را متفاوت بدانید. برای اینکه خدشه‌ای به رابطه‌تان وارد نشود، از مسائل جزئی بگذرید و درباره مسائل مهم صحبت کنید.

باید یاد بگیرید همه چیز را از نگاه خانواده همسرتان ببینید و اگر با چیزی مخالف بودید، پخته رفتار کنید. من از گوشت متنفرم و اصلاً به آن لب نمی زنم؛ اما مادر شوهرم وقتی برای شام به خانه‌شان می رفتیم، گوشت درست می کرد. بعد از چند سال تحمل کردن متوجه شدم دلیل کار مادر شوهرم خوشحال کردن پسرش است که از وقتی ازدواج کرده‌ایم، از خوردن گوشت محروم مانده است. از آن زمان تاکنون قبل از اینکه به خانه‌شان برویم سالاد می خورم تا همسرم بتواند با خیال راحت گوشت بخورد.

مهربان باشید

حتی وقتی به شدت عصبانی هستید و دندان‌هایتان را بهم فشار می دهید، باز خونسردی تان را حفظ کنید و با مهربانی حرف بزنید. اگر نمی توانید این طور رفتار کنید، ساکت بمانید و تنها لبخند بزنید.

شوخ طبعی‌تان را حفظ کنید

در برخورد با خانواده همسرتان حس شوخ طبعی‌تان را حفظ کنید. دوستی این داستان را برایم تعریف کرد: “وقتی بچه‌ی اولم را باردار بودم، پدرشوهرم یک قبر برایم هدیه خرید. از او پرسیدم چرا قبر؟ در جواب گفت: شاید بعد از زایمان بمیری، به همین خاطر فکر کردم باید آمادگی‌اش را داشته باشی.” این دوست عزیز خندید و از پدرشوهرش به خاطر هدیه خاص اش تشکر کرد. اگر شما جای او بودید، چه عکس‌العملی نشان می دادید؟

 

منبع: familyeducation