پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان

پرسشنامه سازگاری بل [۱]  فرم بزرگسالان

سازگاری به اساس کنار آمدن فرد با خودش و شرایط جدیدش اطلاق می‌گردد به عبارت دیگر سازگاری به توانایی تغیر رفتار در پاسخ به تغییرات محیطی اشاره دارد بطوری که فرد بین آنچه که می‌‌خواهد و آنچه شرایط جدید در اجتماع برایش ایجاد کرده، توازن برقرار می‌کند.

بل در زمینه سازگاری، تلاش‎های گسترده‎ای را انجام داده و از جمله افراد سرشناسی است که در این رابطه کارهای تحقیقی زیادی را به انجام رسانده و مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده است، که از جمله‎ی آنها اعتباریابی بعضی از ابزارهای اندازه‎گیری است که در سال ۱۹۴۵ او به همراه همکارش آلتوس نوشته شده است.

پرسشنامه سازگاری در سال ۱۹۶۱ توسط پروفسور بل تدوین شد. وی در زمینه سازگاری، دو پرسشنامه ارائه کرده است که یکی مربوط به دانش‎آموزان و دانشجویان و دیگری برای بزرگسالان که (فرم حاضر) از یکصد و شصت عبارت تشکیل شده است.در  اینجا از فرم بزرگسالان استفاده شده است، این فرم پنج سطح اندازه‎گیری جداگانه سازگاری شخصی و اجتماعی را در بر می‎گیرد که عبارتند از:

الف- سازگاری در خانه: نمرات سطح بالای افراد در این سطح، نشانگر عدم سازگاری مطلوب با محیط خانه است و نمرات پایین از سازگاری در خانه حکایت دارد.

ب- سازگاری تندرستی: نمرات بالا در این سطح از سازگاری نامطلوب سلامتی سخن می‎گویند و نمرات پایین معرف سازگاری رضایت ‎بخش است.

ج- سازگاری اجتماعی: نمره‎ی بالا نشانگر دوری و کناره‎گیری از تماس‎های اجتماعی و تسلیم در برابر آن معرفی می‎شوند و افرادی که نمره‎ی کم احراز کرده‎اند، در تماس‎های اجتماعی حالت پرخاشگری دارند.

د- سازگاری عاطفی: افراد با نمره بالا از نظر عاطفی بی‎ثباتی نشان می‎دهند و اشخاص با نمره‎ی کم از ثبات عاطفی برخوردارند.

هـ – سازگاری شغلی: افرادی که موفق به دریافت نمرات کم شوند، از مشاغل خود رضایت دارند و آنها که نمرات بالا به دست آورده‎اند از مشاغل خود ناراضی‏اند (بل، ۱۹۶۱( .

به همراه ۳مقاله مرتبط رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

دانلود پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل   فرم بزرگسالان ۳۲ عبارتی

[۱] – Bell Adjustment Inventory