پرسشنامه خودکارآمدی مالتیپل اسکلروزیس MSSS – Multiple Sclerosis Self-Efficacy Scale

پرسشنامه خودکارآمدی مالتیپل اسکلروزیس  MSSS

Multiple Sclerosis Self-Efficacy Scale

اختلال مالتیپل اسکلروزیس [۱] به عنوان بیماری نورولوژیکی مزمن و ناتوان کننده ای که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می دهد، غالباً افرادی را مبتلا می سازد که در مرحله مولد زندگی خود قرار داشته و در مورد نقش ها و مسؤولیت های زندگی خود نگران هستند، تشخیص این وضعیت غیر قابل پیش بینی و علاج ناپذیر، احتمالاً تبعات روان شناختی گسترده ای را برای افراد به دنبال داشته و تغییر در جنبه های مختلف زندگی آنان را موجب می گردد. زندگی با ام اس می تواند همراه با روبرو شدن با مشکلات و استرس هایی از قبیل مواجهه با ناتوانی جسمانی پیش رونده، پذیرفتن آینده ای نامعلوم و زندگی با نشانگانی از قبیل درد و مشکلات شناختی باشد که تغییرپذیرند و غالباً توسط دیگران قابل مشاهده نیستند (تنهای رشوانلو و سلیمانیان ،۱۳۹۳).

این بیماری می تواند دامن های از اختلال در حرکت و فعالیت، خستگی، سردردهای تنشی و میگرنی، اختلال در الگوی خواب، ضعف و ناتوانی جنسی، اختلالات حسی، بینایی، حافظه و گنجینه لغات،اختلال در فعالیت اجتماعی، اختلال در تأمین شغل و هزین ههای زندگی، نگرانی نسبت به آینده فرزندان ( ۱۱ – ۵)  را به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن پریشانی هیجانی در بیماران مبتلا به ام اس شایع بوده و حدوداً سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی است. عزت نفس پایین، روان رنجور خویی، افسردگی کاهش در بهزیستی روان شناختی و سرزندگی و افزایش احتمال تلاش برای خودکشی از تبعات روان شناختی و هیجانی این بیماری است. این مقیاس توسط ریجبی[۲] و همکاران در سال ۲۰۰۳ در کشور انگلستان تدوین شده است و در ایران توسط تنهای رشوانلو و سلیمانیان (۱۳۹۳)  ترجمه و  هنجاریابی شده است.

همراه با ۶مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

[۱] – Multiple Sclerosis

[۲] – Rigby