پرسشنامه جو سازمانی(OCDQ) هالپین کرافت

پرسشنامه جو سازمانی(OCDQ) هالپین کرافت

یکی از عواملی که می تواند به مدیر یاری رساند تا بتواند وظایف محوله را به درستی انجام دهد، شناخت فرهنگ و جو سازمانی[۱]  حاکم بر سازمان است( علاقه بند، ۱۳۸۲، ص ۱۸۲).

جو جهت گیری عناصر داخلی سازمان را دربرابر طبقه بندی تحلیلی عناصر خارج ازسازمان نشان می دهد به همین خاطر ازمفاهیم جوی وساختاری برای جهت گیری عناصر داخلی وخارجی قابل قیاس هستند. مجموعه ویژگی های درونی ای که یک سازمان  را از سازمانی دیگر متمایز ساخته ورفتار کارکنان آن را تحت تأثیر قرارمی دهد جو سازمانی آن مدرسه نامیده می شود.

پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت[۲] در سال ۱۹۶۳ توسط هالپین و کرافت طراحی گردید. این پرسشنامه درآغاز برای سنجش جو سازمانی در اماکن آموزشی طراحی گردید اما سپس درحیطه‌های مختلفی از آن استفاده شد این آزمون یک پرسشنامه استاندارد است. ابعاد پرسشنامه جو سازمانی عبارت است از: روحیه گروهی، مزاحمت، صمیمیت، علاقمندی، ملاحظه گری، فاصله گیری، نفوذ و پویایی، تاکید بر تولید. این پرسشنامه ۳۲ عبارت  دارد.

همراه با ۱۳ مقاله مرتبط  رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام 

 

[۱]Organizational Climate

[۲] – Halpin & Crafts