پرسشنامه افکار وسواسی- (۴۴- OBQ) – Obsessive Beliefs Questionnaire

وسواس نشانگان عصبی- روانپزشکی پیچیدهای است که مشخصه اصلی آن، افکار ناخواسته، تکراری و

مزاحم (افکار وسواسی ) و نیز رفتارهای تکراری و آزاردهنده آیینمند (اعمال وسواسی) است که برای دفع

اضطراب انجام می شود (خدابخش و عباسی، ۱۳۹۲). اختلال وسواس فکری عملی(OCD) از جمله اختلال هایی است که مشکلات بسیار شدیدی در زندگی افراد مبتلا ایجاد می کند .

یکی از معضلات موجود در زمینه ارزشیابی و تشخیص اختلال وسواسی- اجباری تنوع در ابزارهای تشخیصی و مقیاس های هنجاریابی شده معتبر است که علت این تنوع پیچیدگی در علایم وسواس می باشد. امروزه، کار نظری در زمینه شناخت ماهیت وسواس فکری – عملی و همین طور علایم آن و در نتیجه ارائه یک ارزشیابی جامع و کاربردی، از ضروریات جامعه علمی- بین المللی است(شمس و همکاران،۱۳۸۵ ).

اگر چه برای سنجش این اختلال ابزارهای بسیاری در دست است، اما در حال حاضر پرسشنامه افکار وسواسی(۴۴- OBQ) یکی از پر استفاده ترین و مقبول ترین ابزارها در این زمینه است. پرسشنامه افکار وسواسی  دارای ۴۴ ماده است که از فرم اصلی آن  (OBQ-77) گرفته شده است. هر دو فرم این پرسشنامه توسط گروه کاری مطالعه شناخت ها در اختلال وسواس   [۱] طراحی و ساخته شده اند. این کار گروه شامل محققانی برجسته از سرتاسر جهان است که در رابطه با نقش شناخت ها در اختلال وسواس فکری عملی مطالعه می کنند.

همراه با ۳مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

[۱] – obsessive compulsive cognitive working group