مقیاس رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، ۱۹۹۰ ):

مقیاس رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، ۱۹۹۰ ):

اورگان ( ۱۹۸۸ ) رفتار شهروندی سازمانی را رفتاری خودجوش و آگاهانه می داند که به طور مستقیم یا صریح، توسط سیستم پاداش دهی رسمی سازمانی تقویت نشده اما درمجموع اثربخشی سازمانی را ارتقاء میدهد. منظور از خودجوش و آگاهانه بودن در آن است که این رفتار، ضرورت اجباری نقش یا مبتنی بر شرح شغل نبوده بلکه رفتاری عمدتاً، مبتنی بر انتخاب  شخصی است و در صورت عدم انجام آن نیز تنبیهی به دنبال نه خواهد بود. اورگان ( ۱۹۸۸)  رفتار شهروندی سازمانی را نوعی وضعیت مطلوب میپندارد زیرا چنین رفتاری از یک سو منابع موجود و در دسترس سازمان را افزایش داده و از سوی دیگر نیاز به مکانیسم های کنترل پرهزینه رسمی را کاهش می دهد (به نقل از بیکتون و همکاران، ۲۰۰۸ ).  پودساکف معتقد است، رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اختیاری است که جز شرح وظایف شغلی و یا رفتارهای نقشی نمی باشد و در تعهد استخدامی کارکنان قرار نگرفته است و کاملاً انتخابی می باشد و کوتاهی در آن هیچ گونه تنبیهی را به دنبال ندارد (پودساکف و همکاران،۲۰۰۰ ). رفتار شهروندی سازمانی رفتاری خودجوش و آگاهانه است که به طور مستقیم یا صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیش بینی نشده است. ولی درمجموع عملکرد مؤثر سازمان را ارتقا می دهد. منظور از خودجوش و آگاهانه این است که این رفتار ضرورت اجباری نقش یا شرح شغل نیست. این رفتار بیشتر یک انتخاب شخصی است و در صورت انجام ندادن آن تنبیهی به دنبال ندارد (آلیسیا، ۲۰۰۸ ). مکنزی و ژان ( ۱۹۹۸ )، رفتار شهروندی سازمانی را )  شامل؛ رفتارهای آگاهانه و داوطلبانه ای از جانب کارمندان می داند که به طور مستقیم، سطح اثربخشی سازمانی را صرف نظر از چگونگی بهره وری کارمندان، افزایش خواهند داد (جونگ و هونگ، ۲۰۰۸ ). اریک و همکاران ( ۲۰۰۸ )، رفتار شهروندی سازمانی به فعالیتهایی اطلاق می شود که از فرد خواسته نشده اند ولی در کل از سازمان حمایت می کنند و به آن سود می رسانند.

مقیاس رفتار شهروندی سازمانی، با مشخصه های نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و

آداب اجتماعی بر اساس مقیاس طراحی شده توسط (پودساکف و همکاران، ۱۹۹۰ )می باشد و دارای ۲۴ گویه است(شاه بینا، ۱۳۹۳).

همراه با ۴ مقاله مرتبط  رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام