مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش هارتلند (HFS)

مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش هارتلند (HFS)[1]

یکی از مواردی که فرد را در ناراحتی، رنجش و خلق پائین نگه می‌دارد، نداشتن بخشش است. افرادی که دیگران را به راحتی نمی‌بخشند، در خشم باقی می‌مانند و معمولا افکار ناراحت‌کننده‌ای در ذهن خود مرور می‌کنند. اینکه ما واقعه ناراحت‌کننده را مرور می‌کنیم بخشی از مسئله است. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود علت ایجاد نگرش‌هایی است که باعث می‌شود فرد در رفتارهای خود سختگیرانه عمل کند یا دائم انتظارات و باورهای مختلف نامعقولی داشته باشد. به این نوع نگرش و باورهای غلط، خطاهای شناختی می‌گویند. خطاهای شناختی مانع بخشش افراد است. این افراد گاهی به دلیل برخورداری از نگرش صفر و صدها به این نتیجه می‌رسند که بخشش لازم نیست.

این مقیاس توسط تامپسون، اشنایدر، هافمن و همکاران در سال (۲۰۰۲) طراحی شد که ۱۸ گویه دارد و میزان گرایش به بخشش در افراد با توجه به خود- گزارشی[۲] فرد مشخص می‌شود. این پرسشنامه از سه زیر مقیاس خود بخششی، دیگر بخششی موقعیت بخششی درست شده است.

همراه با ۲مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

[۱]. Heartland Forgiveness Scale

[۲]. self – report