عقده های حقارت یا کلید موفقیت !

روان شناسی به نام آلفرد آدلر دلیل موفقیت انسانها را عامل جالبی میدانست .
آلفرد آدلر که خود یکی از نظریه پردازان مطرح علم روان شناسی و بنیانگذار مکتب روانشناسی فردی است عامل هدف‌گذاری ، تلاش و پیروز شدن افراد را عقده‌های حقارت آنها می داند .
عقده‌های حقارت محرومیت یا محدودیت هایی است که از سوی محیط بر ما اعمال شده است.
به طور مثال خود آدلر در ۳ سالگی شاهد مرگ برادر کوچکش در تخت کنار خودش بود.
در ۴سالگی به بیماری سختی دچار شد و دکتر به پدرش گفت که پسرتان از دست رفته است ، همان زمان تصمیم به پزشک شدن گرفت.
بازی نکردن بچه‌ها با او بخاطر ضعف جسمانی و حسادت زیاد به برادر بزرگترش که سالم و نیرومند بود ، در او حس حقارت بوجود آورد‌.
آدلر دانش آموز ضعیف کلاس بود و معلم به پدرش پیشنهاد داد که او را به جای مدرسه برای شاگردی پیش کفاش ببرد.
اما آدلر تمام حقارت ها را به جان خرید وهمه تلاشش را برای اثبات وجود خود و رشد شخصیتش به کار بست و در نهایت نام خود و نظریه‌اش را برای همیشه روی لوح روانشناسی حک کرد.
از دیدگاه روانشناسی فردی هر کدام از ما عقده‌های حقارتی داریم که نقش سوخت انگیزش ما را بازی میکنند. کسی برای اثبات خود به پدرش ، شخصی برای جبران وضعیت بد مالی دوران کودکی‌اش ، فردی برای با ارزش جلوه کردن نزد دختر خاله اش و خلاصه که هر کدام از ما عقده‌هایی در درون داریم که ذهنمان را برای حرکت و جبران آن حقارت ها قلقلک میدهد.
شاید توصیه ی بیرحمانه ای به نظر برسد ، اما اگر در درون خود انگیزه‌ای پیدا نمیکنی ، به گذشته ات نگاهی کن و صحنه‌هایی را به یاد آور که همچون عقده‌ای روی سرت سایه گسترانیده است.
اجاره نشینی و جواب شدن بوسیله صاحب خانه ، مورد تمسخر قرار گرفتن توسط بچه های کلاس ، حتی سرافکنده شدن بخاطر خیس کردن شلوار و بسیاری موارد دیگر که اکنون خودت در حال بازنگری آنها هستی ، میتوانند منابع غنی انگیزش شما باشند.