سیاهه ی رفتاری خود سنجی نوجوان ( YSR) Youth Self Report

سیاهه ­ی رفتاری  خود سنجی نوجوان ( YSR)  Youth Self Report

فرم مشکلات رفتاری نوجوانان، یک مقیاس خودارزیابی برای سنین ۱۱ تا ۱۸ سال است که برای نوجوانان با حداقل تحصیلات در حد پایه پنجم ابتدایی در مدت زمان ۱۵ دقیق قابل پاسخگویی است. این مقیاس ۱۲۲ سوالی، شامل بخش شایستگی ها از چهار قسمت فعالیتها، عملکرد تحصیلی، کارآیی اجتماعی و شایستگی کلی تشکیل شده است. فعالیت ها انواع ورزش، انواع سرگرمی های غیرورزشی، مهارت ها، شغل و کیفیت آن است. کارآمدی اجتماعی شامل سازمانی است که در آن نوجوان عضویت و فعالیت دارد. میزان فعالیت در آن سازمان شامل دوستان و کیفیت رابطه آن ها و رفتار با دیگران یا تنها بودن است (آخنباخ و رسکورلا، ۲۰۰۳)  ؛ به ، نقل از کاکابرایی، حبیبی و فدایی، ۱۳۸۶).  بخش سندرم ها شامل ۱۱۲ عبارت است و آزمودنی ها طبق یک مقیاس سه نمرهای ( ۰ ، ۱ و ۲)  دور عددی را که با وضعیت آنها مطابقت دارد، خط می کشند. این مقیاس ها عبارتند از: ۱-گوشه گیری، ۲- شکایت جسمانی، ، ۳- افسردگی/اضطراب، ۴-مشکلات اجتماعی، ۵-مشکلات تفکر، ۶-مشکلات توجه، ۷-رفتار بزهکارانه ، ۸-  رفتار پرخاشگرانه و همچنین زیرمقیاس سایر مشکلات رفتاری که مجموعه ناهمگونی از مشکلات و ناراحتی های مختلف نظیر نافرمانی، غذا نخوردن و … ) را در بر می گیرد و نمره کلی برای آن منظور نمی گردد. اکثریت سوالات این آزمون مستقیما از مقیاس CBCLفرم ۱۹۹۱ مخصوص نوجوانان ۶ الی ۱۱ سال گرفته شده است. آخنباخ (۱۹۹۱) مجموعه سوالات مقیاس CBCL را بر اساس مطالعه توصیفی  بدست آمده از ۱۰۰۰ نوجوان ارجاعی به کلینیک های روانشناسی و روانپزشکی تنظیم کرده است (کاکابرایی، حبیبی و فدایی، ۱۳۸۶) .

همراه با ۸ مقاله مرتبط  رایگان + با  تفسیر نمرات (نحوه ی برش نمرات)

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام