سیاهه شادکامی فوردایس(IFHI) – اصفهان Isfahan – Fordyce Happiness Inventory

سیاهه شادکامی فوردایس(IFHI)   اصفهان Isfahan – Fordyce Happiness Inventory

شادکامی بخش مهمی از کیفیت زندگی و بالاتر از ثروت یا فعالیت جنسی به شمار می رود (ﻟﯿﺎﻗﺖدار و ﻫﻤﮑﺎران ،١٣٨٧).شادکامی و نشاط یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر محسوب می­‌شوند که تاثیر عمده‌­ای در شکل‌گیری شخصیت و سلامت روان دارند.

وینهوون (۱۹۹۷) شادکامی را صفتی می داند که دارای سه معیار ثبات زمانی، ثبات موقعیتی و علت درونی می باشد(ﻟﯿﺎﻗﺖدار و ﻫﻤﮑﺎران ،١٣٨٧). شادکامی یکی از متغیرهایی است که در سال­‌های اخیر در حوزه روان‌شناسی سلامت مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش­‌هایی هم در این زمینه انجام شده است که برخی از آنها موید رابطه مستقیم آن با بهبود سیستم ایمنی بدن می­‌باشند. سیلبرمن معتقد است در مسائل تربیتی باید شادی، لذت و رشد و تکامل فردی در کنار آموزش و تحول عقلانی صادقانه مورد توجه قرار گیرد زیرا شادی محصول زندگی متعادل، متنوع و رضایت­‌بخش است که در آن نیازهای اساسی برآورده شده است. شادکامی سرچشمه اعتماد خوش­بینانه فرد به توانایی­‌هایش و یکی از شرایط اعتلای مناسبات واقعی او با محیط پیرامونش است. شرطی که پرورش فکری و اخلاقی بدون آن معنا ندارد. راه کودکی به بزرگسالی باید راهی سرشار از شور و شادی باشد. پژوهش­ها نشان می‌­دهد افراد راضی و شادکام افرادی هستند که در سه جهت زندگی خودشان را شکل می­‌دهند: ۱- هیجان مثبت و لذت ۲- اشتیاق به زندگی ۳- معنایابی در زندگی که از میان آن­ها “اشتیاق” و “معنایایی در زندگی” تاثیر بیشتری در شادکامی دارد. شیوه‌های گوناگونی برای افزایش شادکامی وجود دارد. در برخی از شیوه‌ها، اهتمام به انجام رفتارهای مثبت و حرکت به سمت عاطفه مثبت به عنوان روش‌هایی برای افزایش میزان شادکامی در نظر گرفته شده است. با توجه به خصوصیات افراد شادکام، فوردایس مهارت‌هایی را برای افزایش شادکامی افراد بهنجار پیشنهاد کرده است.

سیاهه شادکامی فوردایس اصفهان (IFHI) توسط آیزنک ( ۱۹۹۰ ) بر پایۀ دیدگاه فوردایس (۱۹۸۸ ) ساخته شده است . در ایران عابدی ( ۱۳۸۰، ۱۳۸۱ ) این پرسش نامه را برای کاربرد پژوهشی ترجمه نموده و درستی برگردان آن توسط پنج متخصص تأیید گردیده و دارای ۴۸ ماده  است.

همراه با ۱مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام