تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟

تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو می تواند به شما کمک کند که حواس پرتی را کنار بگذارید، تمرکز عالی پیدا کنید، و کارها را در بازه های زمانی کوتاه انجام دهید و توقف هایی مداوم برای هوا خوردن و استراحت کردن داشته باشید. مهم تر از همه، این تکنیک بسیار آسان است. اگر شما شغل پر مشغله ای دارید که از شما انتظار خلق کردن می رود، این تکنیک روشی عالی برای مدیریت وظایفتان است. با هم این تکنیک را مرور می کنیم تا ببینیم که شما چگونه می توانید از آن در کار خود استفاده کنید.

تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟

 

تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو در اوایل دهه ۱۹۹۰ به وسیله توسعه دهنده، کارآفرین و نویسنده ای به نام فرانچسکو سیریلو ابداع شد. سیریلو به خاطر تایمری به شکل گوجه فرنگی که در دوران دانشجویی برای زمانبندی کار خود استفاده می کرد، نام این سیستم را «پومودورو» گذاشت. این روش بسیار ساده است: زمانی که با وظایف بزرگ یا مجموعه ای از وظایف روبرو می شوید، کار را به بازه هایی کوتاه و زمانبندی شده (به نام پومودوروها) تقسیم کنید که به وسیله توقف هایی کوتاه با هم فاصله دارند.

 

این روش مغز شما را تمرین می دهد که روی بازه های کوتاه تمرکز کند و به شما کمک می کند که همیشه در کنترل ددلاین های خود قرار داشته باشید. به مرور زمان حتی کمک می کند که تمرکز و توجه خود را بهبود دهید.

پومودورو سیستمی دوره ای است. شما در بازه های کوتاه کار می کنید، که باعث می شود به صورت مداوم بهره ور باقی بمانید. همچنین از استراحت های مرتب برخوردار خواهید بود که انگیزه شما را تقویت می کند و شما را خلاق نگه می دارد.

تکنیک پومودورو چگونه کار می کند؟

تکنیک پومودورو احتمالاً یکی از ساده ترین روش های خلاقیت برای اجرا کردن است. تنها چیزی که نیاز دارید یک تایمر است. به غیر از آن، به هیچ اپلیکیشن، کتاب یا ابزار خاصی احتیاج نیست. خواندن کتاب سیریلو به نام «تکنیک پومودورو» می تواند مفید باشد، ولی خود سیریلو هسته اصلی این روش را از کسی مخفی نکرده است. با انجام این پنج مرحله، می توانید پومودورو را شروع کنید:

  1. وظیفه مشخصی برای انجام دادن را انتخاب کنید

  2. پومودورو را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید (پومودورو، تایمر شماست.

  3. روی آن وظیفه کار کنید تا اینکه پومودورو زنگ بخورد، سپس کار خود را متوقف کنید

  4. استراحتی کوتاه انجام دهید (۵ دقیقه مناسب است)

  5. بعد از هر ۴ پومودورو، استراحتی طولانی تر داشته باشید

 

«استراحت طولانی تر» معمولاً چیزی بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است، در واقع هر مدت زمانی که طول می کشد تا احساس شارژ مجدد پیدا کنید و آماده شوید تا جلسه کاری ۲۵ دقیقه دیگری را شروع کنید. اگر این فرایند را در طول روز کاری چند بار تکرار کنید، در واقع به دستاوردهای زیادی در کار می رسید و در عین حال توقف های کافی برای ریختن یک فنجان قهوه یا پر کردن بطری آب خود در طول فرایند نیز خواهید داشت.

مهم است به این نکته توجه کنید که پومودورو واحد کاری غیر قابل تقسیمی است. به این معنی که اگر حواس شما به وسیله همکار، جلسه، وضعیتی اضطراری یا هر چیز دیگری پرت شود، مجبور هستید که یا پومودورو را در آنجا متوقف کنید (کار خود را ذخیره کنید و بعداً پومودوروی جدیدی را آغاز کنید) و یا اینکه عامل حواس پرتی را به بعد از زمان تکمیل پومودورو، موکول کنید. اگر می توانید گزینه دوم را انجام دهید، سیریلو پیشنهاد می کند که از استراتژی « اطلاع رسانی، مذاکره، و تماس» استفاده کنید:

  1. به طرف دیگر (اختلالگر حواس) اطلاع دهید که در حال حاضر مشغول کار روی چیزی هستید.

  2. برای زمانی مذاکره کنید که در وقت مناسب با او در مورد موضوع پرت کننده حواس صحبت کنید.

  3. فوراً برنامه ای را برای دیدار مجدد زمانبندی کنید.

  4. زمانی که پومودوروی شما کامل شد و آماده اید که به موضوع طرف مقابل بپردازید، با او تماس بگیرید.

البته، هر نوع حواس پرتی به این سادگی نیست، و برخی مسائل نیازمند توجه فوری هستند. ولی در مورد هر موضوع پرت کننده حواس این گونه نیست. بعضی وقت ها کاملاً قابل قبول است که به همکار خود بگویید «من در حال حاضر در وسط کاری هستم، ولی آیا می توانم در حدود ۱۰ دقیقه دیگر با شما در موردش صحبت کنم؟» انجام این کار باعث می شود که حواس شما پرت نشود و همچنین به شما کنترل کامل در مورد روز کاری تان می دهد.

چگونه تکنیک پومودورو را شروع کنیم

از آنجایی که تایمر تنها ابزار ضروری پومودورو است، می توانید از هر گوشی دارای اپ تایمر، ساعت دارای شمارش معکوس یا حتی ساعت شنی قدیمی استفاده کنید. سیریلو خودش تایمر دستی را ترجیح می داد. با این حال، ما چند تا از اپ های پومودورو را معرفی می کنیم که ویژگی های بیشتری نسبت به تایمرهای ساده دارند:

Marinara Timer (وب) یک اپلیکیشن وب است که می توانید آن را در تب پین شده ای در مرورگر خود نگه دارید. می توانید زنگ هشدارهای تایمر خود را انتخاب کنید تا بدانید که چه زمانی باید توقف کنید، یا اینکه بازه های کاری و زمان های استراحت را تنظیم مجدد کنید تا مناسب شما باشد. این برنامه بسیار انعطاف پذیر است، و لازم نیست که چیزی نصب کنید.

Tomighty (ویندوز / مک / لینوکس) تایمر دسکتاپ پومودرو مخصوص چند پلتفرم است که می توانید بعد از استفاده آن را کنار بگذارید، قواعد سنتی پومودورو را دنبال کنید، یا اینکه برای شخصی سازی بازه های کار و استراحت خود استفاده کنید.

 

Pomodorable (سیستم عامل OS X) یک اپ ترکیبی تایمر پومودورو و to-do لیست است. این اپلیکیشن در هنگام تکمیل کار شما علائم بصری بیشتری ارائه می دهد، و با اپلیکیشن ریمایندرهای سیستم عامل مک به خوبی ادغام می شود. به علاوه، می توانید تخمین بزنید که به چند پومودورو برای کامل کردن یک وظیفه نیاز دارید، و بعد پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

Simple Pomodoro (اندروید) تایمر متن باز و رایگانی است که ظاهری مینیمال دارد. روی آن ضربه بزنید تا تایمر شروع به کار کند، و زمانی که آلارم گوشی به صدا در می آید از توقف استراحت خود استفاده کنید. نمی توانید تغییرات زیادی روی بازه های کار و استراحت ایجاد کنید، ولی نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد که چه زمانی به استراحت بپردازید و چه زمانی به سر کار برگردید، و همچنین می توانید روز کاری خود را بررسی کنید که چند پومودورو در طول روز استفاده کردید. حتی با Google Tasks نیز قابل ادغام است.

Focus Timer (آی او اس) که قبلاً PomodoroPro نام داشت، تایمری با ویژگی های زیاد برای آیفون و آیپد است. می توانید مدت زمان کار و استراحت خود را تنظیم کنید، سابقه کاریتان را بازبینی کنید تا ببینید که تمرکزتان چقدر در حال بهبود است، به آسانی ببینید که چقدر زمان از جلسه کاریتان باقی مانده، و این اپ حتی از سیستم رتبه بندی ستاره ای نیز برخوردار است تا شما را با انگیزه نگه دارد. حتی می توانید صداها را نیز شخصی سازی کنید، و صدای تیک تاک ساعت را بعد از قفل کردن گوشی تان بشنوید تا روی وظیفه خود متمرکز باقی بمانید.

این ها فقط چند تا از ابزارهای مفیدی است که معرفی کردیم. می توانید ابزارهای دیگری را هم امتحان کنید، ولی فراموش نکنید که تمرکز تکنیک پومودورو روی کار است، نه روی تایمری که استفاده می کنید.

معمولاً توسعه دهندگان، طراحان و دیگر افرادی که نیاز به انجام کارهای خلاقانه دارند از تکنیک پومودورو استفاده می کنند. در واقع، کسانی که چیزی خلق می کنند که باید توسط دیگران مورد بازبینی قرار بگیرد. این بدان معنی است که هر کسی، از نویسندگانی که کتاب بعدی خود را می نویسند گرفته تا مهندسان نرم افزار که روی ساخت بازی ویدئویی بعدی خود کار می کنند، همگی می توانند از جلسات کاری و استراحت های زمانبندی شده که پومودورو ارائه می دهد، استفاده کنند. همچنین، این تکنیک برای کسانی که اهداف یا کارهای سفت و سخت ندارند نیز مفید است.

در پایان، فراموش نکنید که پومودوو سیستمی برای بهره وری است. اگر در وسط انجام کار هستید و تایمر شما به صدا در می آید، هیچ ایرادی ندارد که تایمر را متوقف کنید، کاری که در حال انجام هستید را به پایان برسانید و بعد به استراحت بپردازید. هدف این است که شما روی کارتان متمرکز شوید، و در عین حال به یادتان بیاورد که به استراحت هم بپردازید. همچنین، به یاد داشته باشید که پومودورو تنها یک روش است، و ممکن است برای شما جواب بدهد یا ندهد.

این تکنیک انعطاف پذیر است، ولی اگر با سبک کاری شما جور در نمی آید سعی نکنید حتماً خودتان را با آن وفق دهید. بهره وری همه چیز نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به هدف، و راهی برای سپری کردن زمان کمتر روی کاری است که مجبورید انجام دهید تا بتوانید برای کارهایی که می خواهید انجام دهید هم وقت پیدا کنید. اگر این روش برایتان جواب می دهد، از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، فراموشش کنید.

برگرفته از مجله موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *