تحلیل واریانس چندعاملی (MANOVA):

از این آزمون به منظور بررسی اختلاف چند میانگین از چند جامعه آماری استفاده می شود. در طرح هایی که بیش از یک متغیر وابسته وجود دارد می تواند اثرات یک یا تعداد بیشتری از متغیرهای مستقل و تعامل بین متغیرهای مستقل را بررسی کند. در حالیکه Anova می تواند فقط زمانی که یک متغیر وابسته وجود دارد به کار رود. این تحلیل می تواند به طور همزمان چندین متغیر وابسته را بررسی کند. در manova حق انتخاب چهار آزمون یکی از چهار آزمون: ۱- آزمون اثر پیلایی ۲- آزمون اثر هلتینگ ۳- آزمون لامبدای ویکس و ۴- آزمون بزرگترین ریشه روی، وجود دارد.

مثال: آیا بین نمرات ادبیات و زبان دانش آموزان ۳ مدرسه متفاوت، تفاوت وجود دارد.      ( ادبیات و زبان دو متغیر وابسته، نوع مدرسه متغیر گروهبندی «مستقل»)

{یعنی نوع مدرسه بر نمرات ادبیات و زبان تأثیر دارد}.

توجه: باید قبل از مانوا همبستگی متغیر های وابسته بررسی شود.  اگر همبستگی متغیرهای وابسته معنی دار بود نمی توان از مانوا استفاده کرد.

مسیر  SPSS:

Analyze/General liner model/ multivariate ….

در کادر بازشده متغیرهای وابسته را به قسمت Dependent Variable  و عامل (ها) را در صورتی که تثبیت شده باشند به قسمت Fixed Factor(S) می بریم و در صورتی که هرکدام از آن ها تصادفی بودند به قسمت Random Factor(S) می بریم و اگر متغیر تصادفی کمکی داشتیم و خواستیم اثرش حذف شود  به Covarait(Sمی بریم.

{ توجه:  با این انتخاب یعنی Mancova را نیز انجام داده ایم} سپس با زدنOK خروجی ظاهر می شود.

 

دسترسی به انواع پرسشنامه های استاندارد، با روایی،  پایایی، روش نمره گذاری و منابع معتبر

تجزیه و تحلیل داده های آماری با نرم افزار پیشرفته SPSS

مبانی نظری و پژوهشی متغیر های مختلف

مطالب متنوع روش تحقیق، مدیریت و …

انواع  پاورپونت

عضویت در کانال تلگرام