........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... خوش آمدید این سایت دارای مجوز می باشد برای مشاهده مجوز ها پایین صفحه را مشاهده فرمائید. logo-samandehi

بالا ترین سطح شعور اجتماعی

بالاترین سطح شعور اجتماعی …
در اروپا زنی مبتلا به نوع خاصی از سرطان بود و در آستانه مرگ قرار داشت.
پزشکان معتقد بودند که تنها یک نوع دارو ممکن است جان او را از مرگ نجات دهد و این دارو نوعی رادیوم بود که توسط یک داروساز که در همان شهر زندگی میکرد به تازگی کشف شده بود.
ساختن دارو برای داروساز گران تمام شده بود، و او دارو را به ۱۰ برابر قیمت ساخت آن می فروخت.
او مبلغ ۴۰۰ دلار بابت رادیوم می پرداخت، ولی مقدار کمی از آن را به قیمت ۴۰۰۰ دلار می فروخت.
هانس، شوهر این زن بیمار؛ برای قرض کردن این مبلغ به تمام کسانى که می شناخت مراجعه کرد و از تمام راههای قانونی نیز اقدام نمود، ولی تنها مبلغ ۲۰۰۰ دلار را به دست آورد، یعنی نصف قیمت دارو…!!
با اینحال به دارو ساز مراجعه کرد و به وی گفت که همسرش در شرف مرگ است و تقاضا کرد که دارو را به قیمت ارزانتر در اختیار او قرار دهد، یا به او فرصت دهد که الباقی این مبلغ را بعداً به وی بپردازد اما داروساز در جواب به این تقاضا چنین گفت: نخیر، من دارو را کشف کرده ام و می خواهم با استفاده از آن پولدار شوم !
بعد از این هانس نا امید می شود و به فکر می افتد که نیمه شب درب داروخانه را بشکند و دارو را برای همسرش بدزدد وگرنه باید نظاره گر مرگ همسرش باشد.
او بعد از دزدیدن دارو؛ همسرش را نجات میدهد اما پلیس شهر او را دستگیر میکند.

لارنس کلبرگ، روانشناس و نظریه پرداز بزرگ آمریکایی قرن بیستم. با طرح این داستان از مردم خواست به دو پرسش پاسخ دهند
۱- آیا سرقت دارو توسط هانس عمل درستی بده است یا خیر؟
۲- آیا برای دزدی، هانس باید مجازات شود؟ چرا؟

داستان کلبرگ تمام بزرگان دنیا را به چالش کشاند. وی پس از طرح آن گفت از روی جوابی که می توانید به این سؤال بدهید، می توانم میزان هوش و شعور اجتماعی شما را تشخیص دهم و مهم ترین قسمت این سنجش، پاسخ به پرسش “چرا” در سؤال دوم بود. هرکس جواب متفاوتی می داد. حتّی سیاستمداران بزرگ دنیا به این سوال پاسخ دادند

۱ – آری، باید مجازات شود، دزدی، زیر پا گذاشتن مقررات و گناه است.

۲ – کار آن فرد درست نبوده، اما مجازات هم نشود. زیرا فقیر بوده و چاره ای نداشته است.

۳- زیر پا گذاشتن مقررات، به هر حال گناه است. فارغ از بیماری همسرش.

اما هنگامی که از گاندی این سوال را پرسیدند، پاسخ عجیبی داد.
او گفت: کار آن شخص درست بوده و نباید مجازات شود، چرا؟ زیرا قانون از آسمان نیامده است.
ما انسان ها قانون را وضع می کنیم تا کنار هم راحت تر زندگی نماییم، اگر قانون منافیِ جان یک انسان بی گناه باشد، دیگر قانون نیست. جان انسان ها در اولویت است و آن قانون باید عوض شود. گاندی گفت انسان بر قانون مقدم است.

کلبرگ پس از شنیدن سخنان گاندی گفت: بالاترین نمره ای که می توان به یک مغز داد، همین است.
گاندی مغز ششم بالاترین سطح شعور اجتماعی است.

logo-samandehi ما در این سایت پرسشنامه های استاندارد (دارای روایی، پایایی، روش دقیق نمره گذاری ، منبع داخل و پایان متن ) ارائه می کنیم و همچنین تحلیل آماری کمی و کیفی رابا قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی و تجربه بیش از 17 سال انجام می دهیم. برای تماس به ما به شماره 09143444846 در شبکه های اجتماعی پیام بفرستید. ایمیلabazizi1392@gmail.com تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به لنسرسرا و محفوظ است. این سایت دارای مجوز می باشد