آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا[۱] CTP (فرم سازگاری اجتماعی )

آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا[۱] CTP (فرم سازگاری اجتماعی )

روان‌شناسان سازگاری فرد را در مقابل محیط مورد توجه قرار داده و خصوصیاتی از شخصیت را به هنجار تلقی کرده‌اند که به فرد کمک می‌کند تا خود را با جهان پیرامون سازگار کند، و با دیگران در صلح و صفا زندگی و در جامعه جایگاهی کسب نماید. در این میان سازگاری اجتماعی انعکاسی از تعامل فرد با دیگران، و رضایت از نقش‌های خود و نحوه عملکرد در نقش‌ها است که به احتمال زیاد تحت تاثیر شخصیت، فرهنگ و انتظارات خانواده قرار دارد. سازگاری اجتماعی معمولا در اصطلاحات نقش‌های اجتماعی، عملکرد نقش، درگیر شدن با دیگران و رضایت با نقش‌های متعدد مفهوم‌سازی شده است. عواملی چون: عوامل پزشکی، تربیت و اختلالات عاطفی و هیجانی، ارثی، محیطی و اجتماعی بر سازگاری اجتماعی موثر است. سازگاری اجتماعی به عنوان مهم‌ترین نشانه سلامت روان، از جمله مباحثی است که در دهه‌های اخیر توجه بسیاری از جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و به ویژه مربیان را به خود جلب کرده است. 

      این آزمون نیمرخ سازگاری اجتماعی فرد را اندازه گیری می کند و توسط ثورپ، کلارک و نیکز در سال ۱۹۳۹(نقل از خدایاری فرد و همکاران، ۱۳۸۱) برای اولین بار منتشر شد و در سال ۱۹۵۳ مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گرفت. آزمون داری ۵ سطح پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، دبیرستانی و بزرگسالی است که سطح دبیرستانی آن در اینجا مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون شخصیتی کالیفرنیا  دارای دو خرده آزمون عمده سازگاری خویشتن و سازگاری اجتماعی است. هر آزمون دارای شش مقیاس است و سطح دبیرستانی آن در هر مقیاس ۱۵ سوال دارد، که با احتساب ۱۲ مقیاس تعداد کل سوالات آن ۱۸۰ سوال است. در این پژوهش فقط آزمون سازگاری اجتماعی با ۹۰ عبارت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مقیاس های سازگاری اجتماعی عبارتند از: ۱- قالب های اجتماعی ۲- مهارت های اجتماعی۳- گرایش ضد اجتماعی ۴- روابط خانوادگی ۵- روابط مدرسه ای ۶- روابط اجتماعی

به همراه ۴ مقاله مرتبط رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

[۱] – California Test of Personaliy