تمرین تعادل با اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر

تمرین تعادل با اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر

گرفتاری ما از وقتی شروع می شود که دیگران را در ذهن‌مان تبدیل می‌کنیم به کسی که دوست داریم نه کسی که واقعیت دارد. اما جهان به ما یاد می‌دهد که تعادل را بیاموزیم. واقعیت‌ها را ببینید، واقعیت آدم‌ها را هم ببینید تا بتوانید از آنها انتظارات واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید و در نگاهتان تعادل برقرار باشد.

منتظر بی‌انصافی‌ها باش

 برخی از مردم اغلب بی انصاف، بی‌منطق و خود محورند ولی آنان را ببخش و از آنها عبور کن. منصف بودن در حق خود و دیگران، توانمندی بزرگی است که خیلی‌ها آن را ندارند و نمی‌شناسند.

مهربانی‌هایت را دور نریز

 اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه‌های پنهان متهم می‌کنند و خیلی وقت‌ها، مهربانی تو می‌شود زمینه‌ای برای خودخواهی دیگران. ولی مهربان باش و مهربان بمان، اما این مهربانی را برای خودت هم خرج کن و به اهلش هم ببخش. این یکی از اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر است.

اگر موفق باشی منتظر دوستان دروغین و دشمنان حقیقی باش

به یاد داشته باش همان قدر که حسادت برانگیز هستی، تحسین برانگیز هم هستی.

شریف و درستکار باش

 اگر شریف و درستکار باشی برخی می‌توانند فریبت ‌دهند ولی شریف و درستکار باش. ارزش‌هایت را به بد رفتاری نفروش. بلکه حد و مرز آنها را دوباره بررسی کن.

سازنده باش

 شاید برخی آنچه را که تو در طول سالیان سال بنا نهاده‌ای یک شبه ویران کنند ولی تو سازنده باش. دست از کوشش و تلاش برندار، چون همین سازندگی و زایش است که معنای واقعی انسان بودن است.

شادمان باش

 اگر به شادمانی و آرامش دست یابی برخی حسادت می‌کنند ولی شادمان باش. شادمانی حق تو و سهم توست. اجازه نده کج فهمی‌ها و انسان‌های بی‌ربط، سهم و حق تو را از تو بگیرند. برایش وقت بگذار و از آن مراقبت کن. اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر را جدی بگیر.

نیکوکار باش

 خیلی‌ها محبت‌ها و نیکی‌های تو را فراموش می‌کنند ولی نیکوکار باش. زیباترین تصویر برای مثبت نگری، نیکوکاری بالغانه است. برای نیکوکار ماندن، به نیکی‌های درونت فرصت ابراز بده، فارغ از اینکه دیگری چه می‌کند.

بهترین‌ها را بخواه

 برای خودت بهترین‌ها را بخواه و بهترین‌های خود را به دنیا ببخش. وقتی می‌بخشی در واقع به دست می‌آوری، از دست نمی‌دهی.

اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر تعریف شدند، تنها باید آنها را تمرین کنید.

منبع: ویکی روان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *